Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Al-Qurān (The Value of Character Education in The Qur’an)
Abstract
The values of character education based on teachings that originate from the Qur'an are called the values of character education in the’Qur'an. This article is presented sourced from data obtained from the literature sourced from the Qur'an, Al-Hadith and the opinions of experts relating to this discussion. This article is analyzed using the Izwaji Tafsir description method, based on the Qur'an, Al-Hadith and the opinions of experts. This article discusses the formation of the character values of the Qur'an in two ways, namely: First, Fāid, namely the abundance of God's gifts in the form of Al-Qur'an character values (honest, fair, patient, thankful, zuhud, devoted, humble, humble, self-control) to someone Allah wants. Second, Iktisābah, namely the formation of character through human effort, including: (1) Introduction, (2) Understanding, (3) Application, (4) Habit, (5) Compliance, (6) Cultivation, (7) Realizing the character, to form the values of character education are in accordance with the character of the Qur'an.
Downloads
References
Ahmad Fuadi Romadhon, Achyar Zein, Syamsu Nahar. "Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an Surat Yusuf." Jurnal Edu Religia 1, no. 3 (Juli-September 2017): 369-381.
Ahmad, Ali Ahmadi. Ali. Jamharatu Al-Qawaid Al-Fighiyah Fi Al-Muamali Al-Maliyah. Riyadh: Huququ Al-Tab’i Mahfudah Lisyirkati Al-Rajihi Al-Mushrifiyah LIL Istim Tsany, 1421 H.
Al-Qur’ān dan Terjemahannya. Wakaf dan Pelayanan Tanah Suci, Raja Fuad bin Abdullah, Aziz Al-Saud., n.d.
Bagus, Lorenm. Kamus Filsafat. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama, 2005.
Bantany, Syekh Muhammad bin Umar Al-. Tanqihu Al-Qaul Al-Hatsits. Semarang: Maktabah wa Matba’ah Karya Putra, n.d.
Damasqy, Al-Imam Jalil Al-Hafid Imaduddin Aby Al-Fida Ismail bin Katsir Al-Quraysi Al-. Tafsir Al-Qurān Al-Adzim. Semarang: Maktabah wa Mathba’ah Thaha Putra., n.d.
Darwis Hude, Nur Arfiyah Febrianti. "Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kearifan Lokal Berbasis Al-Qur’an (Implementasi Di Sman Kabupaten Purwakarta)." Jurnal ALIM, Jurnal Of Islamic Education, Vol. 1 ((2) 2019, 335-352 1, no. 2 (n.d.): 335-352.
Gazali, Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-. "Ihya Ulumuddin Juz 1." Kairo: Daru Ihya Al-Kitab Asabiyah, n.d.
Gazali, Imam Abu Hamid Muhammad bin Muhammad Al-. "Ihya Ulumuddin Juz 4." Darbiyah Dari Ihya Al-Kutub, n.d.
Johansyah. "Pendidikan Karakter Dalam Islam, Kajian dari Aspek Metodologis." Jurnal Ilmiah ISLAM FUTURA XI, no. 1 (Agustus 2011).
Kalabadzi, Abu Bakar Muhammad Ishaq Al-. "Atta’arafu Li Madzahibi Ahli Tasawwuf." Beirut: Daru Al-Kutub Ilmiyah, n.d.
Mawangir, Muh. "Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Perspektif Tafsir Al-Mishbah Karya Muhammad Quraish Shihab." Jurnal Tadrib IV, no. 1 (Juni 2018): 163-180.
Morisson. Teori Komunikasi Individu Hingga Massa. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.
Musthafa. Sufisme Santri Fussaq. Yogyakarta: PT. LKiS Printing Cemerlang, 2005.
Polma, Margaret M. Sosiologi Kontemporer. Jakarta: PT. Grafindo Persada, 2000.
Rusnak, Timothy. "The Six Principles of Integrated Character Education." In An Integrated Approach to Character Education. California: Corwin Press Inc., 1998.
Sari, Dewi Purnama. "Pendidikan Karakter Berbasis AL Qur’an." Jurnal Islamic Conseling 1 , no. 1 (2017).
Sjarkawi. Pembentukan Kepribadian Anak Peran Moral Intelektual, Emosional, Dan Sosial Sebagai Wujud Integritas Membangun Jati Diri. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2008.
Suyuthi, Al-Imam Jalaluddin Abdu Rahman bin Abi Bakar Al-. Al-Jami Al-Shaghir. Bandung: Syirkah Al-Ma’arif, n.d.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Semarang: Penerbit Aneka Ilmu, 2004.
Yunus, Mahmud. Kamus Arab-Indonesia. Jakarta: Hida Karya Agung, n.d.
Copyright (c) 2020 Musthofa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Seluruh materi yang terdapat dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang mengutip sebagian atau seluruh isi situs web ini untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dewan penyunting jurnal ini.
Apabila anda menemukan satu atau beberapa artikel yang terdapat dalam An Nuha yang melanggar atau berpotensi melanggar hak cipta yang anda miliki, silahkan laporkan kepada kami, melalui email pada Priciple Contact.
Aspek legal formal terhadap akses setiap informasi dan artikel yang tercantum dalam situs jurnal ini mengacu pada ketentuan lisensi Creative Commons Atributs Share Alike (CC BY-SA).
Semua Informasi yang terdapat di An-NUHA bersifat akademik. An-NUHA tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.