Integrasi Keilmuan dalam Pendidikan Islam Perspektif Pemikiran Ibnu Sina dan Mahmud Yunus

Authors

  • Ulvia Nur Anini Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Muh. Ilham R. Kurniawan Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Ali Muttaqin Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.36835/annuha.v8i2.456

Keywords:

Concepts, Islamic Education, Balance, and Science.

Abstract

This article aims to explore the concept of Islamic education thought initiated by Ibnu Sina and Mahmud Yunus. The concept of Islamic education thought both have a relationship with each other. Islamic education according to Ibnu Sina and Mahmud Yunus prioritizes the integration of religious knowledge and general knowledge. The concept of thinking about the goals, methods and curriculum is second and can be used as a philosophical basis in the practice of Islamic education. The balance between the science of religion and the general science that he put forward must be done so that there is no dichotomy of science. Because the purpose of Islamic education is to deliver students to achieve happiness in the world and the hereafter. So that the study of religion and general science is carried out in a balanced manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, Junaidi. "Mendidik Anak Perspektif Ibnu Sina: Gagasan dan Pemikirannya." Jurnal Raudhah vol. 7, no. 2 (2019).
Darwis, Maidar. "Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ibnu Sina." Jurnal Ilmiah Didaktika vol. XIII, no. 2 (2013).
Fattahi, Husayu. Novel Biografi Ibnu Sina: Tawanan Benteng Lapis Tujuh. Translated by Muhammad Zaenal Arifin. Jakarta: Zaman, 2011.
Hamid, Shalahuddin, and Iskandar Ahza. Seratus Tokoh Islam Yang Paling Berpengaruh Di Indonesia. Intimedia Cipta Nusantara, 2003.
Hemdi, Yoli. Ibnu Sina: Bapak Kedokteran Dunia. Jakarta Timur: Luxima, 2019.
Hermawan, Acet. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2001.
Hitti, Philip K. History Of The Arabs. Translated by R. Cecep Lukman dan Dedi Slamet Riyadi. Jakarta: Serambi, 2006.
Iskandar, Edi. "Mengenal Sosok Mahmud Yunus dan Pemikirannya Tentang Pendidikan Islam." Jurnal Kependidikan Islam vol. 3, no. 1 (2017).
Nasution, Harun. Falsafat Dan Mistisisme Dalam Islam. Jakarta: Bulan Bintang, 2014.
Nata, Abuddin. Pembaharuan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana, 2019.
—. Pemikiran Para Tokoh Pendidikan Islam: Seri Kajian Filsafat Pendidikan Islam. Cet. II. Jakarta: Rajawali Press, 2001.
—. Tokoh-Tokoh Pembaruan Pendidikan Islam Di Indonesia. Divisi Buku Perguruan Tinggi, RajaGrafindo Persada, 2005.
Nizar, Samsul, and H Ramayulis. Ensiklopedi Tokoh Pendidikan Islam: Mengenal Tokoh Pendidikan Islam Di Dunia Islam Dan Indonesia. Quantum Teaching, 2005.
Putra, Andreas, and Aris Tri. "Pemikiran Filosofis Pendidikan Ibnu Sina Dan Implikasinya Pada Pendidikan Islam Kontemporer”." Jurnal Literasi vo. VI, no. 2 (2015).
Rahman, Indah Muliati, Indah Muliati, and Rini. "Teori Pedagogik Pendidikan Mahmud Yunus." Jurnal Islam Transformatif vol. 3, no. 2 (2019).
Sina, ‘Ali Ibnu. Al-Siyasah fiy al-Tarbiyah, Abu ‘Ali al-Husin Ibnu. Mesir: Dar al-Ma’arif, 1994.
Tim Penulis IAIN Syarif Hidayatullah. Ensiklopedi Islam Indonesia. Jakarta: Djambatan, 1992.
Yunus, Mahmud. Pokok-pokok Pendidikan dan Pengajaran. Cet. Ke-2. Jakarta: PT. Hidakarya Agung, 1978.
—. Riwayat Hidup Prof. Dr. H. Mahmud Yunus; 10 Pebruari 1899-16 Januari 1982. Jakarta: PT Hidakarya Agung, 1982.
—. Sejarah Pendidikan Islam di Indonesia. Cet. 2. Jakarta: Mutiara, 1979.
Yusuf, Syamsu. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Cet. Ke-8. Bandung: Rosda Karya, 2008.
Zar, Sirajuddin. Filsafat Islam: Filosof dan Filsafatnya. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.
Zed, Mestika. Riwayat Hidup Ulama Sumatera Barat Dan Perjuangannya. Padang: Angkasa Raya, 2001.

Downloads

Published

2021-12-18

How to Cite

Anini, U. N., Kurniawan, M. I. R., & Muttaqin, A. (2021). Integrasi Keilmuan dalam Pendidikan Islam Perspektif Pemikiran Ibnu Sina dan Mahmud Yunus. An-Nuha : Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, 8(2), 301–325. https://doi.org/10.36835/annuha.v8i2.456

Issue

Section

Articles